13 sekretnych sposobów na angażujący intranet

Spotykasz się z opinią, że intranetu nikt nie czyta i nie warto tam nic zamieszczać? A może zastanawiasz się, jak uatrakcyjniać publikowane w nim treści? Poznaj sekretną trzynastkę sprawdzonych intranetowych inspiracji. Wybierz na początek te, które są dla Ciebie najprostsze, a następnie sięgaj po kolejne! Każda z nich ma wyjątkową moc i tylko od Ciebie zależy, jak ją wykorzystasz.

 1. Intranetowy hormon wzrostu: zdjęcia pracowników. Twoich pracowników!

Zamiast zdjęć ze stocka, przedstawiających nieznane nikomu osoby, zacznij pokazywać pracowników Twojej firmy. Informujesz o zmianach w procedurze administracji – pokaż osobę, która je wprowadziła.  A może komunikujesz nowe funkcje dostępne w systemie? Zrób zdjęcia osobom, które nad nimi pracowały! Dzięki tej formule nie tylko zwiększysz liczbę wejść do intranetu, ale też skuteczniej dotrzesz z przekazem. Dodatkowo ułatwisz innym współpracę oraz usprawnisz kontakt między pracownikami. To naprawdę działa i mocno ożywia intranet!

 2. Kura gdacze, gdy zniesie jajko. Chwal się liczbą wyświetleń postów, korzystając z mocy liczb!

Pracownikom, których zdjęcie zostało zamieszczone przy danym poście, wysyłaj informację o liczbie ich wyświetleń. Wzmocnisz w nich poczucie sensu oraz pokażesz realne zainteresowanie tematem. Niech cieszą się z tego razem z Tobą!

„Krysiu, miło mi przekazać, że post z Twoim zdjęciem zanotował już ponad XXX wejść! Bardzo się cieszę, że w tak krótkim czasie post ten zyskał tak dużą popularność! Gratuluję świetnego wyniku!”

Wzmocnij przekaz także obrazem! Zamieść na stronie głównej intranetu banner z liczbą wyświetleń wszystkich postów za dany okres. Taki sposób skutecznie przeciwdziała głosom „intranetu nikt nie czyta, wyślijmy to e-mailem”.

 3. Komunikuj się, nie informuj! Działaj transparentnie, nie maluj trawy na zielono i dbaj o to, jak piszesz.

Umożliwiaj pracownikom dodawanie do postów komentarzy. Zachęcaj ich do wyrażania opinii, niezwłocznie odpowiadając na każdą z nich – a zgłoszone sugestie wykorzystuj do zmieniania rzeczywistości razem z pracownikami. Dbaj zawsze o to, aby przekazywać im szybko rzetelne i sprawdzone informacje na tematy, w których zabierają głos.

Komentarze ożywiają intranet i sprawiają, że jego serce szybciej bije! Niech zatem stanowią przestrzeń, dzięki której możecie być bliżej siebie i wzajemnie się komunikować.

4. Zachęcaj kluczowe osoby w organizacji do partnerskiego dialogu i komentowania ważnych tematów w intranecie

Jeżeli pracownicy mocno komentują dany post, poproś, aby komentarz pod nim zamieścił także wybrany członek zarządu lub sam prezes. Między pracownikami i zarządem buduje to partnerstwo i otwartość – i niesamowicie wzmacnia zaangażowanie!

Wysyłając prośbę o zamieszczenie komentarza, zaproponuj zawsze rekomendowaną odpowiedź. Poniżej przykład odpowiedzi, którą może zamieścić prezes po spotkaniu z pracownikami na temat strategii:

„Dziękuję Wam za spotkanie i wiele pozytywnych głosów, które zamieszczacie! Bardzo się cieszę się, że mogłem osobiście przedstawić Wam nasze cele. Trzymam kciuki za ich realizację i jestem pewien, że wraz ze swoimi zespołami osiągnięcie niejeden sukces!”

5. Wzmacniaj komunikację zarządu obrazem. I to nie byle jakim!

Zorganizuj sesję zdjęciową z zarządem. Niech każda osoba reprezentująca zarząd ma kilka zdjęć, na których:

  • ma poważną minę,
  • jest uśmiechnięta i radosna,
  • pozuje z różnymi gestami (np. trzyma kciuki),
  • trzyma dużą białą kartkę – w programie graficznym możesz później zamieścić na niej hasło lub odpowiednie przesłanie,
  • wstępuje w różnych zestawach ubrań (formalnych i nieformalnych).

Tak przeprowadzona sesja zapewni Ci większy wybór zdjęć, co pozwoli Ci na później skuteczniej dopasować je do określonej komunikacji.

6. Opisz przyszłość, którą opublikujesz w teraźniejszości. Działaj sprytnie, aby uzyskać efekt WOW!

Przed ważnym spotkaniem przygotuj sobie posta, który planujesz zamieścić w intranecie. W większości przypadków możesz przewidzieć kształt spotkania – opisz więc ogólnie jego przebieg. Podczas wydarzenia koniecznie zrób dużo zdjęć. Zaraz po zakończeniu spotkania zamieść wykonane zdjęcia w uprzednio przygotowanym poście i opublikuj go natychmiast w intranecie.

Jeżeli nie możesz opisać przebiegu spotkania, zamieść samą foto-relację. Niech post zawiera dużo zdjęć (co najmniej 30) i zachęca tytułem do przeczytania: „Zobacz, jak było podczas spotkania z prezesem na temat strategii. Foto-relacja (dużo zdjęć)”.

7. Na głównej stronie intranetu zamieszczaj bannery

Dzięki nim możesz podkreślać ważne w organizacji wydarzenia lub wiadomości. Powinno być na nim mało treści, a jak najwięcej obrazu. Jeżeli to możliwe, niech kliknięcie w banner otworzy artykuł, do którego on nawiązuje.

Bannery możesz także wykorzystać do tworzenia pozytywnej atmosfery. Np. stwórz banner z wiosennym widokiem i napisz: „Cieszę się, że jesteś z nami!”.  Ważne, aby przekaz był pozytywny i wprawiał pracowników w dobry nastrój. Dziel się dobrą energią, a pracownicy odwdzięczą się tym samym.

8. Wewnętrzne ogłoszenia o pracę publikuj na głównej stronie intranetu

W ten prosty sposób możesz pokazać, że każdy z pracowników ma możliwość rozwoju w ramach organizacji. Wystarczy, aby na głównej stronie znalazły się nazwy stanowisk, na które aktualnie prowadzone są rekrutacje. Po kliknięciu w tytuł stanowiska pracownik powinien zostać przekierowany do dodatkowych informacji.

Ogłoszenia „pod ręką” to dobry pomysł, gdyż zachęcają pracowników do regularnego zaglądania do intranetu i umożliwiają im realny rozwój w ramach firmy.

9. Przenieś całą komunikację do intranetu

Spotykasz się z opinią, że nikt nie czyta intranetu? Zadbaj o to, aby cała lub większa część komunikacji zamieszczana była tylko w nim. Wymaga to konsekwencji – ale kwestią czasu jest to, aby pracownicy zaczęli coraz chętniej odwiedzać intranet.

Dzięki temu, że z intranetu stworzysz główny kanał komunikacji, będziesz miał pewność, że będzie on pierwszym narzędziem, po które sięgną pracownicy poszukujący informacji. Dlatego dbaj o to, aby zawsze było w nim coś ciekawego.

10. Linkuj i nawiązuj do treści już opublikowanych

W każdym artykule podawaj linki do informacji, które mogą poszerzyć wiedzę z danego tematu. Jeżeli piszesz np. „z początkiem maja informowaliśmy o…”, to koniecznie wstaw link do tekstu, na który się powołujesz. Twoim celem powinno być ułatwienie pracownikowi dotarcia do zasobów intranetu, który tworzysz. Myśl o tym, co może mu się przydać i bądź zawsze krok do przodu – tak, by Twój czytelnik na wyciągnięcie ręki miał dostępne informacje, które mogą być dla niego pomocne.

11. W prosty sposób pokazuj przydatne funkcje i możliwości intranetu

Publikując posta, zamieść pod nim pomocne wskazówki. Niech będą w nim informacje podpowiadające, w jaki sposób można wykorzystać funkcję intranetu. Czasem wystarczy kilka krótkich zdań!

”Piszesz komentarz i chcesz o kimś wspomnieć? Wystarczy, że nazwisko tej osoby poprzedzisz symbolem @, a intranet wyśle jej powiadomienie o tym, że wspominasz ją  w komentarzu.”

12. Stwórz wewnętrzny kanał na YouTube – wzbogać słowo nie tylko obrazem, ale też filmem!

Na wewnętrznym kanale YT możesz publikować relacje z różnych wydarzeń. Możesz także tworzyć krótkie filmy, w których dana osoba przedstawia jakiś temat. Link do filmu, który np. będzie zawierał dodatkowe informacje, możesz dodać do opublikowanego posta. Krótki przekaz wideo podnosi atrakcyjność komunikatu i jest o wiele skuteczniejszy niż pisany tekst. Korzystaj z tej formy i chętnie dodawaj ją do intranetu.

13. Bądź jak poszukiwacz pereł. Wyławiaj te najcenniejsze i pokaż je całemu światu!

Usłyszałeś, że dany zespół sprzedażowy znacząco zrealizował plany? A może dowiedziałeś się, że jeden z pracowników wprowadził usprawnienie w systemie, dzięki któremu łatwiej będzie zawnioskować o daną rzecz? Koniecznie o tym napisz!

Niech Twoją misją będzie pokazywanie wszystkich pozytywnych momentów i chwil, które wprowadzane są do organizacji dzięki pracownikom. Pokazuj te osoby, które swoją pracą zmieniły rzeczywistość. Uczyń z intranetu miejsce, w którym niczym na podium będzie można pokazać pracowników, którym należą się brawa i podziękowania. Budujesz w ten sposób zaangażowanie i dostarczasz wiele pozytywnych momentów.

 

Jak tworzy się angażujący intranet?

Korzystaj z wybranych trzynastu sekretnych intranetowych inspiracji i uczyń go wyjątkowym miejscem! Czy to trudne?

Założyciel Zary – Amancio Ortega  (trzeci najbogatszy człowiek  świata i najbogatszy Europejczyk) powiedział, że prowadzenie całej firmy było prostsze niż mu się wydawało na początku. Zapytany o sekret swojego sukcesu odpowiedział “zacznijmy od klientów, a potem zajmijmy się całą resztą“.

Postaw więc swoich pracowników w centrum, a potem zajmij się całą resztą! Dzięki temu z pewnością odniesiesz niejeden sukces i zobaczysz, że uczynienie intranetu wyjątkowym miejscem wcale nie jest takie trudne, jak może Ci się wydawać 🙂 Powodzenia!

Paweł Wróblewski

Kierownik ds. komunikacji wewnętrznej i budowy zaangażowania,
Generali

Entuzjasta i pasjonat komunikacji wewnętrznej. Posiada doświadczenie w zakresie wdrażania skutecznych rozwiązań z zakresu komunikacji wewnętrznej wspierających biznes oraz budujących zaangażowanie w organizacji. Wcześniej związany m.in. z Eurobank, LINK4 oraz PZU. Z wykształcenia psycholog. Podyplomowo ukończył także studia na kierunku psychotraumatologia i psychodietetyka na Uniwersytecie SWPS. Wolontariusz w schronisku dla bezdomnych zwierząt w Milanówku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *