Blog

5 pomysłów na to, jak zwiększyć zaangażowanie pracowników
Większa rotacja, częstsza nieobecność w pracy, a nawet mniejsza satysfakcja klientów z naszych usług – tym może skutkować niskie zaangażowanie pracowników. Jak zapobiec temu zjawisku? Co zrobić, aby osoby zatrudnione w naszej firmie czuły się w niej dobrze?
Przede wszystkim – dajmy im poczucie, że ich obecność w firmie jest ważna i zachęćmy do aktywnego życia w organizacji.
1. Grajmy w otwarte karty, czyli zadbajmy o komunikację góra–dół
„Kim jesteśmy i dokąd zmierzamy?” – brzmi filozoficznie, ale czy nie zadajemy sobie tego pytania także w odniesieniu do naszej pracy?
Jak to, co robię, wpływa na sukces całej firmy? Jakie są nasze cele biznesowe? Na jakim etapie rozwoju znajduje się organizacja? Co nam zagraża, w czym przewyższamy konkurencję? Zapewne wielu pracowników – niezależnie od miejsca w strukturze firmy, chce znać odpowiedzi na te lub podobne pytania. To one pozwalają nam zrozumieć sens naszej codziennej pracy.
Tymczasem w wielu organizacjach pracownicy nie mają dostępu do podstawowych informacji – nie wiedzą, jakie są cele firmy, a nawet zespołu, w którym pracują. W takim wypadku niskie zaangażowanie nie powinno dziwić…
Nad czym warto więc popracować? Na pewno nad komunikacją góra–dół. Nie ukrywajmy przed pracownikami ważnych informacji – otwarcie informujmy ich o strategii firmy (przecież mają ogromny wpływ na jej realizację!), nowych wyzwaniach i szansach. Zastanówmy się przy okazji, czy nasi menedżerowie mają wystarczające kompetencje w obszarze komunikacji – to oni powinni być główną „tubą informacyjną” w poszczególnych zespołach. Przeanalizujmy też, czy mamy odpowiednie narzędzia, które ułatwiają „górze” szybką i angażującą komunikację na wszystkich szczeblach organizacji.
2. Poznajmy się bliżej
W tym przypadku także zacznijmy od góry, czyli osób zarządzających naszą organizacją. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez emplo, aż 88,6% pracowników chce pracować w firmie, w której panuje partnerska i otwarta komunikacja z Zarządem. To oznacza, że powoli kończą się czasy Zarządów zamkniętych w czterech ścianach swoich biur.
(…) W społecznej świadomości panuje takie przekonanie, że prezesi to osoby bardzo niedostępne, ale w dzisiejszych czasach taka postawa to przepis na porażkę. Dziś trzeba być blisko ludzi, słuchać tych ludzi (…) – rozmawiać z nimi. Tylko dzięki temu można podejmować dobre decyzje w biznesie.
Anna Pawlak-Kuliga, b. prezes IKEA w Polsce (fragment wywiadu dla Business Insider, 27.07.2017)
Korzyści z tego faktu czerpią obie strony – zarówno pracownicy, jak i osoby zarządzające firmami (co potwierdza powyższy cytat; otwarcie się na głos pracowników stwarza m.in. nowe możliwości dla rozwoju firmy).
Regularny kontakt z kadrą zarządzającą pozwala w większym stopniu zintegrować pracowników z firmą i pokazać jej ludzkie oblicze. Jakie metody warto wykorzystać? Z całą pewnością sprawdzą się proste rozwiązania:
- zamieszczenie zdjęć członków zarządu w firmowym intranecie,
- publikowanie przez Zarząd w wewnętrznych kanałach informacji dotyczących spraw związanych z życiem firmy,
- umożliwienie pracownikom zgłaszania anonimowych pytań do członków Zarządu,
- organizowanie cyklicznych spotkań i czatów z pracownikami.
Nie zapominajmy też o integrowaniu pracowników ze sobą. Pomóżmy im się lepiej poznać i ułatwmy codzienną komunikację. Postarajmy się stworzyć w miejscu pracy firmową społeczność, która dąży do wspólnych celów.
3. Świętujmy wspólne sukcesy
Zrealizowaliśmy cele na Q2? Pozyskaliśmy nowego klienta? Kampania przynosi dobre efekty? Dzielmy się informacjami, które motywują do dalszej pracy! Pamiętajmy, że czasami warto na chwilę odłożyć codzienne obowiązki, aby świętować wspólne dokonania – indywidualne, zespołowe czy też ogólnofirmowe!
Wzmianka o nawet drobnym sukcesie konkretnego pracownika sprawia, że czuje się on doceniony, co znacznie zwiększa jego zaangażowanie.
4. Włączajmy pracowników w wewnętrzne procesy
75,9% – taki odsetek osób biorących udział w badaniu emplo potwierdziło, że chce współdecydować o tym, jak funkcjonuje firma, w której pracują, zgłaszając własne pomysły na usprawnienia.
Okazuje się więc, że kolejnym sposobem na zwiększanie zaangażowania pracowników jest włączanie ich w wewnętrzne procesy i umożliwienie im podejmowanie decyzji. Jak to robić?
Dobrym pomysłem są np. idea boxy – pracownicy mogą za ich pomocą zgłaszać swoje pomysły. Taki proces warto przeprowadzić w wersji online, np. poprzez elektroniczne ankiety z pytaniami otwartymi (anonimowe lub nie).
Ankiety sprawdzą się też dobrze w pozyskiwaniu feedbacku od pracowników i usprawnieniu komunikacji międzydziałowej. W ankiecie możemy zapytać pracowników o ich pomysły na:
- nowe produkty lub rozwój obecnych,
- nowe benefity,
- aranżację wspólnej przestrzeni w biurze,
- książki do firmowej biblioteki.
5. Trzymajmy rękę na pulsie
Udało nam się wdrożyć w życie 4 powyższe punkty? Doskonale! Nie spoczywajmy jednak na laurach – na bieżąco monitorujmy nastroje panujące wśród pracowników. Przeprowadzajmy regularne badania, które dadzą nam odpowiedz na pytanie, jak wygląda zaangażowanie pracowników, jakie obszary pracy ich zdaniem wymagają poprawy, a które są oceniane dobrze.
Dzięki temu będziemy mogli szybko reagować na ewentualne niepokojące sygnały, a pracownicy będą mieć poczucie, że zależy nam na ich komforcie pracy.
Sprawdź, jak możesz wykorzystać wybrane narzędzia platformy internetowej emplo, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników >>

Od kilku lat związana z marketingiem online. Zajmuje się m.in. koordynacją kampanii produktowych i content marketingowych oraz redakcją różnego rodzaju treści, m.in. na serwisy internetowe.
Related Posts

Komunikacja wewnętrzna jest najbardziej doceniana, kiedy wspiera działania biznesowe organizacji, dlatego kluczowe jest dopasowanie jej działań do aktualnych wyzwań, przed…

Dział komunikacji wewnętrznej powinien, obok innych zadań, pełnić funkcję agencji contentowej (reklamowej, eventowej, PR, digital…) dla pracowników. Merytorycznego partnera, który…

Sens komunikacji nigdy się nie zmienił. Ludzie przekazują i pozyskują informacje. Nie zmieniła się również waga tego procesu. To, co…

Kiedy myślisz o wdrażaniu narzędzi dla całej firmy, ogarnia Cię panika? Bez obaw – ten proces nie musi być bolesny….

Spotykasz się z opinią, że intranetu nikt nie czyta i nie warto tam nic zamieszczać? A może zastanawiasz się, jak…

Firmowe wnioski – ich obieg w Twojej firmie zajmuje dużo czasu? Pracownicy nie wiedzą, gdzie znaleźć odpowiedni formularz i do…

Dziesiątki maili dziennie. Stosy drukowanych i skanowanych dokumentów. Chaos informacyjny. To niestety rzeczywistość wielu polskich firm. Czas dogonić pracowników, którzy…

Istnieje możliwość, że co czwarty pracownik nie ma do Ciebie zaufania. Według badań przeprowadzonych przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne jedna czwarta…

Ocena kompetencji w Twojej firmie to żmudny i skomplikowany proces? Sprawdź, jak usprawnił go nasz klient. Potrzeby naszego Klienta TRYUMF…

W Twojej głowie rysuje się wdrożenie nowoczesnego intranetu, ale przypominasz sobie, że 50% pracowników firmy nie ma służbowego maila? Zastanawiasz…

Chcesz poprawić efektywność Twojego zespołu i lepiej zarządzać jego pracą? Chcesz badać potencjał pracowników? Zobacz, jak pomoże Ci w tym…

Nowe technologie pozwalają przenieść do wersji on-line wiele procesów. Firmy wdrażają platformy do komunikacji wewnętrznej czy onboardingu, decydują się na…

Jeśli chcesz używać siekiery, najpierw naucz się nią posługiwać. W przeciwnym razie odrąbiesz sobie ręce. Takie słowa wypowiedział do mnie…

Chcesz budować atrakcyjny wizerunek pracodawcy? Zależy Ci na wysokim zaangażowaniu pracowników od pierwszych dni ich pracy? Pamiętaj: w osiągnięciu tych…

Sprzedaż – serce, pompa firmy, także może mieć swoją „wieńcówkę” i przechodzić ostrą niewydolność. Że to organ ważny i czuły,…