Blog

podstawy oceny kompetencji

8 kroków do udanego procesu oceny kompetencji [checklista]

Zarządzanie przez kompetencje to nic skomplikowanego! Wystarczy tylko wykonać kilka podstawowych kroków. Powołać zespół, wybrać metodę oceny, zaplanować komunikację, uruchomić proces… i już gotowe? Brzmi całkiem prosto, ale czy to naprawdę jest takie łatwe?

Od czego zacząć?

Tworzenie modelu kompetencji wymaga posiadania kluczowych zasobów – doświadczenia wewnątrz zespołu oraz czasu. Sam proces nie dość, że jest długotrwały to jest jeszcze złożony, a efekty często oddalone w czasie. Jednak firmy, które zdecydowały się na system zarządzania kompetencjami dostrzegają wiele korzyści. Żeby był on jak najefektywniejszy warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Zanim przejdziemy do działania należy rozstrzygnąć parę kwestii:

  • Co składa się na system zarządzania przez kompetencje?
  • Czy Twoja firma potrzebuje modelu czy profilu kompetencji?
  • Czy w projekt ma być zaangażowana cała firma?
  • Jakie cele ma realizować?

Odpowiedzi na te pytania, w niektórych przypadkach mogą okazać się kluczowe. Pozwolą pomóc w wyborze optymalnych rozwiązań oraz zaplanować proces tak aby wspierał realizację postawionego celu.

Zapanuj nad chaosem

Jeśli wiemy już czego potrzebujemy możemy przejść do działania. Niezależnie od profilu działalności czy wielkości firmy przy planowaniu oceny kompetencji warto skorzystać z planu działania. Poruszanie się po takiej liście pomoże zapanować nad chaosem i świadomie uruchomić proces, nie pomijając żadnego z etapów.

Plan działania:

  1. Powołaj zespół
  2. Zidentyfikuj kluczowe kompetencje
  3. Ustal finalną listę kompetencji
  4. Ustal założenia
  5. Opisz wybrane kompetencje według przyjętych założeń
  6. Skonsultuj efekty pracy z możliwie największym gronem
  7. Uzyskaj akceptację Zarządu
  8. Zakomunikuj efekty pracy całej firmie, zadbaj by wszyscy mogli poznać nowy model