Blog

kollegen unterhalten sich im büro

3 ważne powody, dla których warto wciągnąć kierownictwo w firmową platformę społecznościową

Społecznościowy Internet i inwestycje poniesione w nowe technologie wykorzystane w komunikacji wewnętrznej nie są same w sobie gwarancją wzrostu zaangażowania pracowników. Prócz samych narzędzi kluczowym aspektem skutecznej komunikacji jest włączenie do społeczności wszystkich pracowników – także kierownictwa firmy.

Samo istnienie wewnętrznej platformy komunikacyjnej to dopiero początek drogi, którą organizacja decyduje się iść.  Aby skutecznie i wspólnie dojść do mety, potrzebne jest zaangażowanie CAŁEGO zespołu, nie wyłączając kierownictwa. Bo to właśnie CEO powinien nadawać ton całej organizacji. Styl pracy i stosunek do zespołu Steva Jobsa, Marca Zuckerberga czy Jeffa Bezosa bezpośrednio przekładają się na kulturę takich gigantów jak Apple, Facebook czy Amazon.

Często jednak zaangażowanie kierownictwa w komunikację wewnętrzną nie jest wcale proste.  Skarżą się oni na:

  • brak czasu,
  • brak zainteresowania pracowników ich osobą,
  • ryzyko, jakie niesie za sobą skrócenie bezpiecznego dystansu pomiędzy kierownictwem firmy a resztą zespołu.

To jednak tylko wymówki.

CEO = Chief Engagement Officer

Udział managementu firm jest niezbędny dla zbudowania zaangażowanej społeczności wewnątrz firmy. Richard Edelman używa wręcz nietypowego rozwinięcia skrótu CEO jako „Chief Engagement Officer”. W rozmowie z McKinsey’s & Company zwraca on uwagę, że to właśnie w rękach szefów leży zaangażowanie ich zespołów.

Podkreśla on, że zarówno kierownictwo, jak i całe firmy skupiały się dotychczas głównie na działaniach operacyjnych. To przecież one przynosiły organizacjom pieniądze i szacunek szefostwa. Prawda jest jednak taka, że dzisiaj nowym złotem stało się zaangażowanie i integralność zespołów.

Edelman przywołuje m.in. przykład PepsiCo i jej szefowej Indry Nooyi, która (zgodnie z doniesieniami Economic Times) rocznie prosi o radę lub komentarz 150 000 pracowników firmy, wiedząc, że ich zaangażowanie jest kluczem do sukcesu firmy. Na wagę roli przełożonych w komunikacji wewnętrznej i budowie zaangażowania zespołu zwraca też uwagę Rebbeca Ray, autorka raportu „2015 Conference Board CEO study.”

Jak angażować management w firmie?

Kierownictwo firmy to tzw. „role models”. Jest ono bacznie obserwowane przez każdego pracownika. – Skoro mój szef nie korzysta z narzędzia, czemu ja miałbym to robić? – zastanawia się zespół. Z drugiej strony, zaangażowania postawa kierownictwa podnosi wiarygodność komunikacji i całej firmy oraz przekłada się na budowanie „ludzkiego” wizerunku zarządzających.

Zaangażowanie kierownictwa firmy w komunikację wewnętrzną wcale nie musi oznaczać wieloetapowych, zajmujących czas działań. Prawda jest taka, że to właśnie drobne, często spontaniczne, ale wykonywane regularnie czynności wnoszą prawdziwą wartość do organizacji. Do aktywizacji CEO, członków zarządów czy menedżerów świetnie nadają się wewnętrzne platformy społecznościowe, w których aktywność szefostwa jest widoczna dla wszystkich pracowników.

3 kluczowe korzyści zaangażowania kierownictwa firmy w komunikację wewnętrzną opartą o mechanizmy społecznościowe:

Badanie nastrojów w organizacji

Osoby kierujące organizacją powinny mieć świadomość problemów i wyzwań, z jakimi mierzą się codziennie ich zespoły. Tym bardziej, że – jak zwraca uwagę Scott Scherr, CEO firmy Ultimate Software – o wartości firmy świadczy to, jak traktuje ona swoich szeregowych, najmniej płatnych pracowników. Wewnętrzne sieci społecznościowe ułatwiają słuchanie głosów pracowników i obserwowanie oddolnych dyskusji, a w efekcie – badania nastrojów pracowników czy wskazanie wewnętrznych liderów opinii.

Skrócenie dystansu

Rosemary Turner, która kieruje kalifornijskim oddziałem firmy kurierskiej UPS, tweetuje do swoich ludzi – kurierów UPS. O czym? Informuje ich o aktualnie zakorkowanych ulicach w mieście, w ten sposób ułatwiając im ich pracę. Dlaczego? Ułatwienie codziennej pracy to tylko jedna z korzyści. Pod nią kryje się szereg innych: pokazanie ludzkiej strony szefa, budowanie partnerskiego podejścia i skrócenie dystansu między pracownikami a kierownictwem.

Promowanie dialogu i ułatwienie transformacji w organizacjach

David Thodey, CEO Telstra, największej australijskiej sieci telekomunikacyjnej podszedł do wykorzystania sieci społecznościowej w codziennym biznesie bardzo poważnie. W wewnętrznym serwisie zapytał pracowników o to, które procesy i technologie firma powinna natychmiast wyeliminować. W ciągu godziny otrzymał ponad 700 oddolnych odpowiedzi, które pozwoliły mu zdobyć szerszy obraz tego, co w praktyce nie działa w organizacji i szybko wprowadzić skuteczne zmiany biznesowe.