Blog

Business people joining hands

Za każdym sukcesem w biznesie stoi dobra drużyna. Jak ją zbudować?

Budowanie zespołu (ang. team building) łączy w sobie zarówno sztukę, jak i naukę, a liderzy, którzy potrafią konsekwentnie budować zespoły osiągające znakomite wyniki, są dosłownie na wagę złota.

Stworzenie dobrego zespołu stanowi prawdziwe wyzwanie, które wymaga wielkich umiejętności i odrobiny szczęścia. Istnieje wiele organizacji osiągających znakomite wyniki, i mimo że każda organizacja jest inna, łączy je jedno – wybitne zespoły. Co w takim razie stanowi o skuteczności zespołu?

1. Bezpieczeństwo psychologiczne

Ten wymyślny termin został upowszechniony przez Amy Edmondson, wykładowcę Harvard Business School (kochamy takie ciekawostki), i oznacza umiejętność bycia odważnym oraz podejmowania ryzyka, nie martwiąc się o to, że członkowie naszego zespołu będą nas oceniać. Każdy chce być sobą, nikt nie lubi, kiedy ktoś każe mu się zmienić tylko po to, żeby się dostosować. Próby dostosowania się kosztują nas dużo energii, którą można spożytkować inaczej, przykładowo na odnalezienie sposobu, w jaki produkt waszej firmy mógłby uratować świat.

Bezpieczeństwo psychologiczne tworzy klimat otwarcia. Pozwala ludziom wyrażać swoje myśli, popełniać błędy, wyciągać z nich wnioski oraz kwestionować działania innych bez narażania się na krytykę.

Połączenie bezpieczeństwa psychologicznego i odpowiedzialności ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia przez zespoły pełnego potencjału.

2. Posiadanie i rozumienie wspólnych celów

Jak powiedział kiedyś Bill Gates: „Zespoły powinny móc podejmować działania z takim samym poczuciem jedności w dążeniu do celu oraz z takim samym skupieniem jak dobrze zmotywowana jednostka”.

Wszystkie zespoły osiągające znakomite wyniki rozumieją to, co próbują osiągnąć, a cele, jakie przed nimi stoją, są tak samo ważne dla poszczególnych członków danego zespołu. Łatwo jest poznać, kiedy pracownicy mają wspólne cele, bo są entuzjastycznie do nich nastawieni, a cele te są często przedmiotem ich rozmów.

Niezwykle ważne jest zapewnienie, aby każdy pracownik rozumiał cele, jakie przyświecają firmie, w której pracuje, oraz uświadomienie pracownikom, w jaki sposób mogą przyczynić się do realizacji założeń biznesowych. Należy systematycznie monitorować postępy, zapewnić, aby wyznaczone cele były nadal możliwe do osiągnięcia, oraz oferować pomoc tym pracownikom, którzy mają trudności z realizacją swoich założeń.

emplo daje możliwość wyznaczania celów zarówno dla poszczególnych pracowników, jak i całej firmy, a także szeregowania ich, tak aby były do siebie wzajemnie dostosowane. Zapewnij swoim pracownikom aktualne informacje na temat postępów, niech wszyscy wiedzą jak dobrze im idzie! Zaangażuj pozostałych członków zespołu – w końcu wszyscy jedziemy na jednym wózku.

 

3. Silne przywództwo

Rdzeniem każdego dobrego zespołu jest silny przywódca, czyli ktoś, kto zawsze powinien trzymać waszą stronę, bez względu na sytuację – w tych dobrych chwilach i tych gorszych. Pracownicy powinni mieć poczucie, że ich szefowie wiedzą co robią, powinni mieć jasny obraz sytuacji oraz zawsze wskazywać swoim zespołom właściwy kierunek.

Najlepsi liderzy dążą do tego, aby służyć swoim ludziom, a nie samym sobie.

To właśnie świetni przywódcy tworzą dobre zespoły i potrafią zmieniać przeciętnych pracowników czy zawodników sportowych w młode wilki. Przykładowo, kto by pomyślał, że Islandia zakwalifikuje się do ćwierćfinałów Euro? W światowym rankingu FIFA zajmowała 131. miejsce. To było ogromne zaskoczenie. Dziękujemy, Larsie Lagerbäcku.

4. Komunikacja ma kluczowe znaczenie

Fakt, że komunikacja stanowi kluczowy element w procesie budowania zespołu odnoszącego sukcesy nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Wzorce komunikacji są w zasadzie najważniejszym wskaźnikiem pozwalającym przewidzieć sukces danego zespołu. Energia i zaangażowanie zespołów poza formalnymi spotkaniami to najlepsze wskaźniki ich produktywności. Zespoły, które regularnie komunikują się między sobą, są bardziej zaangażowane, a bardziej zaangażowane zespoły zazwyczaj osiągają lepsze wyniki.

Efektywna komunikacja pomaga rozwiązywać problemy. Realnie wiemy, że nie jesteśmy w stanie całkowicie zgadzać się ze sobą we wszystkich kwestiach, czasami nasze opinie są różne. Jest to jednak zupełnie normalne; cechą odróżniającą dobre zespoły od tych gorszych jest ich umiejętność traktowania sprzecznych poglądów i osiągania konsensusu.

Chociaż nic nie jest w stanie zastąpić bezpośrednich spotkań, korzystanie z technologii społecznościowych może w znacznym stopniu usprawnić komunikację. emplo nie tylko umożliwia prowadzenie rozmów jeden na jeden, ale także obejmuje spersonalizowany strumień aktualności, gdzie pracownicy mogą wymieniać się pomysłami, dzielić się z innymi swoimi sukcesami oraz realizować wspólne projekty.

 

5. Świętowanie sukcesu

Po to osiągamy sukcesy w pracy, żeby móc je świętować! No dobrze, to nie jest powód, dla którego naprawdę dążymy do osiągania najlepszych wyników, jednak warto jest świętować i wiele znakomitych zespołów to robi!

W świętowaniu sukcesów chodzi o to, żeby zatrzymać się na krótką chwilę i zastanowić nad drogą, która doprowadziła nas do osiągnięcia sukcesu. Dobrze jest pomyśleć o popełnionych błędach, zastanowić nad tym, co można było zrobić inaczej, a przede wszystkim pogratulować sukcesu kolegom i koleżankom z zespołu, bez względu na to, czy był duży czy mały. Świętowanie sukcesu będącego owocem wspólnej pracy zbliża ludzi do siebie.

Osiągnięcie czegoś dużego jest warte zorganizowania niewielkiego przyjęcia, czemu nie? Korzystaj z emplo do organizowania wydarzeń, zapraszania uczestników, ustalania programu, monitorowania odpowiedzi na zaproszenia oraz prowadzenia wymiany informacji. emplo przydaje się przy organizacji zarówno formalnych, jak i nieformalnych wydarzeń społecznych.

Dobry zespół to skarb. Warto jest od czasu do czasu powiedzieć członkom takiego zespołu, jacy są wspaniali. Dlatego, jeśli już dawno tego nie robiliście, może właśnie nadszedł odpowiedni moment, aby to uczynić. ? Na pewno będzie im miło to usłyszeć!