Mobilny dostęp do pracy: czy każdy może pracować zdalnie?

Nie tylko jako wynik pandemii, ale także za sprawą rodzaju i formy wykonywanej pracy 2023 rok to już zdecydowanie czas, gdy dominuje praca zdalna. Otwiera dostęp do rynku pracy wielu osobom oraz niesie za sobą wiele komfortowych z punktu widzenia pracownika rozwiązań – ale jak ją organizować i panować nad komunikacją w firmie, aby faktycznie spełniała swoje zadanie?

Praca zdalna: nie tylko domena Gen Z i millenialsów

Minione lata, począwszy od 2020 roku, to czas najbardziej dynamicznych zmian na rynku pracy od dawna. Impulsem do zmian była oczywiście pandemia, a konieczność dostosowania się do nowych zasad spowodowała, że zarówno pracownicy jak i firmy stanęły przed wyzwaniem zorganizowania się w nowej rzeczywistości. Jak się okazało, nie była ona całkowicie tymczasowa, a sposób i model pracy uległ trwałej transformacji i pozostał z nami do dziś. Adaptacja do pracy zdalnej wyglądała całkowicie inaczej w przypadku pracowników starszej generacji – przyzwyczajonych do pracy w klasycznym wymiarze – niż w przypadku osób wkraczających na rynek pracy, dla których praca zdalna okazała się być głównym i pożądanym modelem działania. Zwłaszcza ta druga grupa, która dzięki otwarciu się firm na pracę w pełnym zakresie, ale zdalnie, dostrzegła w pracy zdalnej szansę na rozwój i zwiększenie zasięgu swoich możliwości. Millenialsi i młodsze pokolenia doceniają w pracy zdalnej wykorzystanie dobrze im znanych narzędzi, ale także możliwość pracy z każdego miejsca na świecie – zgodnie z ideą bycia tzw. digital nomad.

Komunikacja i narzędzia w pracy zdalnej

Niezależnie od stosunku do pracy zdalnej i tego, czy pracownicy znaleźli się w jej zasięgu z własnej czy przymuszonej woli, organizacja takiej pracy jest podstawą jej efektywności. Komunikacja odgrywa kluczową rolę w pracy zdalnej. Współczesne technologie oferują wiele narzędzi do efektywnej komunikacji na odległość, takich jak platformy do wideokonferencji, komunikatory czy współdzielone dokumenty. Firma powinna zapewnić odpowiednie narzędzia, ale także zapewnić szkolenia i wsparcie w ich efektywnym wykorzystaniu. Idąc o krok dalej, pojawiły się zaprojektowane z myślą o kompleksowych potrzebach na linii firma – pracownik narzędzia i aplikacje, oferujące w jednym miejscu wszystko, co organizuje i ułatwia pracę w rozproszonym zespole. Aplikacja emplo ułatwia wykonywanie codziennych obowiązków. Pozwala być na bieżąco ze wszystkim, co dzieje się w firmie – niezależnie od miejsca i charakteru pracy. Łączy w sobie moduły aktualności firmowych, jest miejscem dla grup dyskusyjnych, zgłaszaniem wydarzeń, czy wymiany wniosków firmowych. Jej kształt i konstrukcja wynikają z doświadczenia pracowników różnego szczebla, stąd kompleksowy charakter i odpowiadanie na zróżnicowane potrzeby.

Elastyczność pracy zdalnej: mit czy fakt?

Wokół funkcjonowania w środowisku pracy z zacisza własnego domu zdążyło narosnąć wiele mitów – także tych o elastyczności pracy i jej niezwykłym komforcie. W rzeczywistości, gdy brakuje narzędzi i systemu planującego pracę i komunikację w niej, praca zdalna może okazać się chaotycznym doświadczeniem, znacznie mniej przewidywalnym i uporządkowanym niż praca w tradycyjnym rozumieniu. Zdezorientowani i nie wdrożeni odpowiednio pracownicy, mogą usiłować komunikować się ze sobą na różne sposoby – także drogą prywatnych telefonów, maili czy komunikatorów, a granice czasowe zacierają się, bo przecież nie mamy dostępu do pracownika tylko wtedy, gdy zasiada przy swoim biurku – lecz w zasadzie zawsze. To właśnie twardy orzech do zgryzienia nie tylko dla pracowników, ale też dla ich managerów i zwierzchników – którzy odpowiedzialni są za opracowanie skutecznych rozwiązań chroniących prawa i obowiązki pracowników. Dzięki pracy zdalnej i brakowi konieczności fizycznego stawiania się w biurze o określonych godzinach, organizacje mogą pozwolić pracownikom na pewien stopień swobody w wyborze godzin pracy, jeśli to możliwe, aby mogli dostosować swoje plany do swojego rytmu biologicznego i życia prywatnego. Zaplanowanie zadań wraz z określeniem czasu na ich wykonanie czy korzystanie z mierzalnych wskaźników powodują, że proces ten jest przejrzysty i uczciwy dla obu stron.

Work-life balance a praca zdalna 

Praca zdalna może sprawić, że granica między pracą a życiem prywatnym staje się bardziej płynna. Dlatego ważne jest, aby zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym pracowników. Dbanie o work-life balance przekłada się na większą satysfakcję pracowników i lepszą efektywność. Tym samym czytelne ustalanie rodzaju zadań i metody ich kontroli staje się dla pracowników benefitem, a nie klasyczną formą kontroli. Możliwość realizowania zadań czy ich raportowania nie tylko z poziomu narzędzi desktopowych, ale także mobilnych – w formie aplikacji – to krok w stronę większej autonomii i wyznaczania własnej drogi, co stanowi poszanowanie cech i charakteru każdej osoby indywidualnie.

Zarządzaj procesami z swojej firmie z emplo.  Zobacz, jak wspólnie możemy osiągnąć sukces.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *