Blog

Young friends and technology concept

Pracownik 3.0: 5 rzeczy, które musisz wiedzieć o pokoleniu Y i Z

Środowisko pracy drugiej dekady XXI wieku coraz mniej przypomina to na początku 2000 roku. Zmieniło się wszystko: pracownicy, narzędzia, z jakich korzystają oraz same potrzeby biznesowe firm. Pracownik 3.0 jest zupełnie inny od jego starszych kolegów. Ma inne oczekiwania, wymagania, ale i możliwości. Tylko od firm zależy, czy będą potrafiły je skutecznie wykorzystać.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat obserwowaliśmy prawdziwą rewolucję na rynku pracy. Do generacji X, dołączyli pracownicy młodzi – Millenialsi i przedstawiciele generacji Z. Zupełnie inaczej patrzą oni na wyzwania zawodowe i sposób, w jaki funkcjonują w organizacjach. To dzięki nim personel stał się wyraźnie bardziej zróżnicowany.

1. Kompetencje przyszłości

Młode pokolenia przynoszą do firm zupełnie nowe kompetencje, nazywane kompetencjami przyszłości (ich najbardziej rozbudowaną listę opublikowano w raporcie Future Work Skills 2020, przygotowanym przez amerykański Institute for the Future, zlokalizowany w mekce pokolenia Y – Palo Alto w Kaliforni). Należą do nich m.in.:

  • inteligencja społeczna i emocjonalna,
  • crossowanie informacji,
  • umiejętność pracy w wielokulturowych, zróżnicowanych środowiskach,
  • praca w wirtualnych zespołach,
  • praca w szumie informacyjnym.

Dużo bardziej zróżnicowany stał się również sam styl pracy. Dziś pracujemy nie tylko w biurach, ale w domach, wspólnych przestrzeniach co-workingowych, a nawet podczas podróży (pracę i podróżowanie pozwala łączyć zyskujący na popularności trend workation). Coraz większą rolę odgrywają projekty międzydziałowe, a nawet międzyoddziałowe, w których współpracują ludzie z różnych zespołów, firm, a nawet kontynentów.

Żyjemy w świecie nowoczesnych technologii, które oddziałują na każdy aspekt biznesu. Ich popularyzacja przekłada się na automatyzację powtarzalnych działań. Ułatwiają to liczne aplikacje mobilne i narzędzia on-line.

2. Cenione wartości

To wszystko przekłada się na biznes i sposób funkcjonowania organizacji. – W erze podwyższonej transparentności organizacji, wzmożonej mobilności pracowników i znacznych deficytów kompetencji, kultura, zaangażowanie i retencja to już nie tylko problemy działu HR, ale istotne kwestie biznesowe. Kultura i zaangażowanie to najbardziej znaczące wyzwania, z którymi borykają się firmy na całym świecie. 87% organizacji wskazuje kulturę i zaangażowanie jako najważniejsze problemy, a 50% określa je jako „bardzo ważne” – zwracali uwagę autorzy raportu „Trendy HR 2015”, przygotowanego przez Deloitte.

To wszystko przekłada się na konieczność przeformułowania dotychczasowego sposobu funkcjonowania firm. W tegorocznym raporcie Deloitte właśnie organizacyjny kształt firm (jak nazywają go autorzy „organizational design”) został uznany za biznesowy priorytet przez 92% liderów.

W jakim środowisku chcą pracować pracownicy 3.0? Na ich zachowania światło rzuca m.in. raport „The 2015 Deloitte Millennial Survey. Mind the gaps”.

Do wartości cenionych przez młode pokolenia należą:

  • praca w imię wyższego celu czy też głębszych wartości (60% przedstawicieli pokolenia Y twierdzi, że właśnie poczucie celu było jednym z powodów, dla którego zdecydowali się pracować w obecnym miejscu zatrudnienia);
  • szczere zaangażowanie pracowników w to, co robią na co dzień;
  • odpowiednie dopasowanie miejsca i sposobu działania organizacji pracy do ich stylu życia (aż 67% przedstawicieli generacji Y przyznaje, że ma elastyczny czas pracy, a 43% ma możliwość pracy z domu);
  • silne przywództwo (ponad połowa – 53% ankietowanych ma ambicje, by w obecnym miejscu pracy pełnić rolę kierownika).

Dlatego, by w pełni wykorzystywać potencjał drzemiący w pracownikach XXI wieku, warto decydować się na upraszczanie procesów oraz dostosować je do nowego stylu pracy i nowych oczekiwań młodych pokoleń.

3. Myślenie nastawione na rozwiązanie problemów

Jak Google angażuje młodych pracowników? Pozwala swoim pracownikom spędzać 20% ich czasu pracy na rozwiązywaniu dowolnych problemów i tworzeniu nowych rozwiązań dla klientów firmy. Pokazuje to, jak duża (biznesowa!) moc tkwi w myśleniu kreatywnym.

Ideę design thinking, czyli myślenia projektowego spopularyzował w swojej książce „Change by Design” Tim Brown, CEO firmy IDEO. Zwraca on uwagę, że projektować można nie tylko przedmioty użytkowe, ale także usługi, procesy czy aplikacje. Proponuje on, by dzięki design thinking docenić moc kreatywnego myślenia, którego używamy podczas burz mózgów, warsztatach kreatywnych czy tworzeniu szkiców.

4. Nowa formuła zatrudnienia

Pracownik 3.0 dużo lepiej niż w klasycznej hierarchicznej strukturze organizacyjnej odnajdzie się w modelu „network of teams”. Właściciele Thumbtack.com (aplikacji pomagającej znaleźć dowolnych usługodawców), chcąc współpracować z najlepszymi specjalistami, zdecydowali się przeformułować biznes. Nie ściągają do Doliny Krzemowej pracowników, ale współpracują on-line z ponad 120 ekspertami pracującymi z wybranych lokalizacji na całym świecie.

Firma zapewnia, że takie budowanie zespołu pozwoliło utrzymać stosunkowo niskie koszty zatrudnienia i jednocześnie osiągnąć 150% wzrost. Badania pokazują wręcz, że pracownicy są skłonni do konkretnych poświęceń, by pracować zdalnie. Jak informuje Harris Interactive, 34% z nich zrezygnowałoby z mediów społecznościowych, 25% ze smartfonów, a 17% z … podwyżki.

5. Oswojenie technologii

Młodzi pracownicy oczekują od pracodawcy dostosowania miejsca pracy do ich stylu życia i przyzwyczajeń. Także tych związanych z komunikacją i nieustannym byciem on-line.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji firmowej bazujących na czynnikach „społecznościowych” ułatwia wykorzystanie potencjału drzemiącego w  zespole. Są one pomocne przy pracy projektowej prowadzonej z wykorzystaniem grup dyskusyjnych, komentarzy i polubień (a nie setek maili, których pracownicy zwyczajnie nie są w stanie na bieżąco odczytywać). Idealnie nadają się do działań typu „knowledge sparing” – pozwalają na zbieranie wiedzy, a później dzielenie się nią wewnątrz zespołu. Na koniec wspierają również wewnętrzny crowdsourcing – ułatwiają zbieranie pomysłów, a później ich realizowanie.

W jaki sposób Twoja firma odpowiada na potrzeby pracownika 3.0?